محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش راه اندازی DHCP Server در تجهیزات سیسکو

اگر به دنبال این هستید در تجهیزات سیسکو برای استفاده کلاینت های شبکه سرویس DHCP Server را راه اندازی کنید، چندین راهکار وجود دارد . معمولا در اکثر شبکه ها از یک سرور ویندوزی یا لینوکسی به عنوان DHCP سرور استفاده می شود و یا از همان مودم DSL یا روتر اینترنت به عنوان DHCP سرور استفاده می شود .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اکثر مدیران شبکه حتی فکر این را نمی کنند که از تجهیزات سیسکو مانند روتر و سویچ سیسکو می توانند به عنوان DHCP سرور استفاده کنند . البته فراموش نکنید که این قابلیت با نسخه های جدید از IOS های سیسکو ارائه شده است و با سری محصولات Catalyst 3550 و 3750 ارائه شده است .

برای شروع یادگیری شبکه ، یادگیری دوره آموزش نتورک پلاس پیشنیاز شماست

اولین کار این است که در نظر بگیریم که آیا این راهکار به درد سازمان ما می خورد یا خیر . استفاده از روتر و سویچ به عنوان DHCP سرور مزایا و معایت خاص خود را دارد . مثلا فرض رو بر این بگیرید که شبکه ای دارید که بصورت ترکیبی شامل چندین شبکه است و شما میخواهید توسط یک روتر به کلیه آنها آدرس دهی کنید .

یکی از مزایای استفاده از روتر و سویچ به عنوان DHCP سرور این است که نیاز به سخت افزار اضافی ندارد و هزینه اضافی برای شما در بر نخواهد داشت ، بر خلاف اینکه در صورت استفاده از یک سرور ویندوزی حتما به سخت افزار اضافه نیاز خواهید داشت و این برای سازمان شما یعنی هزینه اضافی .

از معایب این راهکار این است که برخی از مدیران شبکه برای مانتیورینگ و نگهداری روتر دچار مشکل هستند و با رابط کاربری خط فرمانی آن دچار مشکل هستند و این خود یکی از مهمترین دلایل استفاده نکردن از این راهکار محسوب می شود.

دوره آموزش CCNA سیسکو براحتی همه تنظیمات DHCP و ... را به شما بصورت عملی آموزش می دهد

خوب این طبیعی است که مدیریت و نگهداری یک محیط گرافیکی مانند ویندوز سرور بسیار راحتتر و آسانتر از دستورات IOS سیسکو است . اما در کل این راهکار بسیار برای مدیران شبکه کارآمد و مفید است . خوب بریم سراغ انجام تنظیمات ، ما تنظیمات رو بر حسب یک IOS جدید انجام میدیم که تنظیمات بصورت پیشفرض قرار داشته باشه ، خوب یک راست بریم سراغ اصل ماجرا ، به روتر یا سویچ متصل می شیم و بر اساس مراحل زیر جلو میریم :

1-روی یکی از interface های روتر یک IP استاتیک تعریف می کنیم و بعد inerface را up می کنیم :

Router(config)# interface ethernet0/0
Router(config-if)#ip address 1.1.1.1 255.0.0.0
Router(config-if)# no shutdown

2- خوب حالا یک address pool یا به قول ما ویندوزی ها Scope تعریف می کنیم:

Router(config)# ip dhcp pool mypool

3- خوب subnet mask رنج IP مورد نطرتون رو در ادامه وارد کنید ، روتر این رنج رو به درخواست هایی که بهش میرسه اختصاص میده :

Router(dhcp-config)# network 1.1.1.0 /8

4-خوب نام دامنه یا دامین را به DHCP سرور معرفی میکنیم :

Router(dhcp-config)#domain-name tosinso.com

5-خوب آدرس Primary و Secondary مربوط به DNS سرور رو هم به روتر معرفی میکنیم :

Router(dhcp-config)#dns-server 1.1.1.10 1.1.1.11

6-آدرس روتر یا Default Gateway رو در مرحله بعد اضافه می کنیم :

Router(dhcp-config)#default-router 1.1.1.1

7-خوب زمان Lease یا همون Lease Duration رو هم بهش اضافه می کنیم :

Router(dhcp-config)#lease 7

8-از حالت configuration mode خارج می شیم :

Router(dhcp-config)#exit

با این دستور مجددا به حالت global configuration وارد می شی و می تونی آدرس هایی رو که مد نظرت هست رو exclude کنی ، در این حالت وقتی DHCP سرور می خاد آدرس دهی کنه از این رنج برای کلاسنت ها استفاده نمی کنه و ما می تونیم به عنوان استاتیک IP برای سرور ها مون از این رنج استفاده کنیم .

9-خوب با دستور زیر 100 تا آدرس اول رنج IP رو exclude میکنیم .

Router(config)#ip dhcp excluded-address 1.1.1.0 1.1.1.100

خوب حالا تنظیمات کامل شده شما میتونی براحتی با استفاده از دستور ipconfig /renew آدرس IP کلاینت رو مجددا از DHCP درخواست کنید ، امیدوارم مفید بوده باشه ، سئوالی بود حتما بپرسید.

  • آیا راه اندازی DHCP سرور سیسکو با ویندوز فرق دارد؟

    اگر مفهوم و ساختار کارکردن سرویس DHCP را به خوبی درک کنید حتما متوجه می شوید که همه مفاهیم در راه اندازی سرویس DHCP در ویندوز و لینوکس و مک و سیسکو و ... یکسان است و فقط دستورات و گرافیک متفاوت است ، اگر شما با مفاهیم Scope یا Pool ، Reservation ، Exclution و Options در DHCP آشنا باشید براحتی می توانید DHCP را در همه جا راه اندازی کنید.
  • آیا راه اندازی DHCP در روتر و سویچ سیسکو متفاوت است؟

    تقریبا راه اندازی و دستورات DHCP سرور در روتر و سویچ سیسکو یکسان است و تفاوت خاصی بین آنها وجود ندارد ، مگر در نحوه انتخاب Interface ها و ورود و خروج به تنظیمات ..

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات